Dienstverlener

De textielsector staat voor een grote uitdaging: een circulaire textielketen in 2050. Een van de belangrijke bouwstenen hierin is het Besluit UPV Textiel en de bijbehorende doelstellingen. In 2025 moet 50% van het gewicht van de in Nederland in de handel gebrachte kleding en textiel (van het voorgaande jaar) worden voorbereid voor hergebruik of recycling. Dit percentage loopt stapsgewijs op naar 75% in 2030. Om de UPV-doelen te realiseren, is de inzet van producenten, koepelorganisaties, dienstverleners en gemeenten noodzakelijk. Door samen te werken met alle schakels in de kleding- en textielketen kunnen we belangrijke stappen zetten in de transitie naar een waardevolle, circulaire textielsector.

Samenwerking met koepelorganisaties

Het is belangrijk de krachten in de keten te bundelen: Stichting UPV Textiel vertegenwoordigt ruim 900 importeurs en producenten die textiel op de Nederlandse markt brengen, terwijl koepelorganisaties en hun leden een cruciale schakel zijn om het afgedankte textiel te kunnen hergebruiken of weer tot grondstof te maken. Branchevereniging Kringloop Nederland (BKN), NVRD (Nederlandse gemeenten en publieke bedrijven), Vereniging Herwinning Textiel (VHT) en Stichting UPV Textiel hebben afgelopen jaar intensief met elkaar gesproken over wat er nodig is om de UPV-doelen te realiseren. Dit heeft geresulteerd in een hoofdlijnenakkoord voor 2025 met afspraken over samenwerking gericht op innovatie en verduurzaming van de keten. Ook voelen we ons gezamenlijk verantwoordelijk om consumenten te betrekken met een brede communicatiecampagne om hen bewust te maken van hun rol en hen te helpen duurzamere keuzes te maken.

Afspraken
Binnen de bestaande structuur van afgedankte textielinzameling, -sortering en –verwerking hebben we gezamenlijk een gestandaardiseerd vergoedingensysteem, een Erkenningsregeling en methoden voor monitoring afgesproken.
Vergoedingen
Het vergoedingensysteem bestaat uit garantie- en transitievergoedingen. De garantievergoedingen zijn voor het opschonen en sorteren van afgedankt textiel en vastgesteld en gegarandeerd voor 2025. De transitievergoedingen zijn bedoeld als stimulans voor vezel-tot-vezelrecycling of de sortering voor vezel-tot-vezelrecycling en gericht op pilots. De vergoedingen bieden dienstverleners een stabiele basis, financiële ondersteuning en prikkels om bij te dragen aan de UPV-doelstellingen.
Onafhankelijk marktonderzoek
In 2025 voeren we een onafhankelijk marktonderzoek uit om ook na 2025 passende vergoedingen te kunnen bieden. Dit onderzoek richt zich op: de kosten van het inzamelen en verwerken van afgedankt textiel en de mogelijke knelpunten in de textielketen – van product tot sortering en recycling – die een circulaire textielketen belemmeren. Resultaten van de pilots worden hierin meegenomen. Dit onderzoek wordt periodiek herhaald om de ontwikkelingen en actualiteit goed te blijven volgen. Eind 2025 maken we gezamenlijk nieuwe afspraken over garantie-, monitoring- en transitievergoedingen.
Samen Circulair
Naast de samenwerking met de genoemde koepelorganisaties staan we ook open voor samenwerking met andere geïnteresseerde partijen. Ons doel is om de hele markt te vertegenwoordigen en gezamenlijk de transitie naar een waardevolle, circulaire textielketen mogelijk te maken.

Dienstverleners

Dienstverleners, zoals inzamelbedrijven, sorteerbedrijven, kringloopbedrijven en recyclers, vormen een belangrijke schakel in de landelijke textielbeheerstructuur om afgedankt textiel op een verantwoordelijke manier van de markt te halen. Met als doel deze waar mogelijk te hergebruiken of tot grondstof te verwerken. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding voor uw activiteiten vragen we u zich te registreren, de Erkenningsregeling te doorlopen en de Dienstverleningsovereenkomst 2025 met ons af te sluiten. Zet samen met ons de schouders onder deze uitdaging om ons gezamenlijke doel te bereiken: een betere kwaliteit van gescheiden ingezameld textiel, zodat meer textiel beschikbaar komt voor hergebruik en hoogwaardige recycling.
Wie kan zich registreren?

U kunt met ons een Dienstverleningsovereenkomst Uitvoering Textielbeheer 2025 afsluiten als uw bedrijf één of meer van de volgende activiteiten uitvoert:

  • Nederlands textiel* inneemt, inzamelt of laat inzamelen én daarbij in Nederland opschoont;
  • Nederlands textiel* sorteert en afzet voor producthergebruik en materiaalhergebruik;
  • Nederlands textiel* vezel-tot-vezel recyclet met een toepassing in garens;
  • Nederlands textiel* sorteert voor vezel-tot-vezelrecycling;
  • En voldoet aan de Erkenningsregeling van de Stichting

*Het gaat hier om textiel dat binnen de scope van het Besluit UPV Textiel valt

Voldoen aan de Erkenningsregeling
Voordat u een Dienstverleningsovereenkomst met ons sluit, moet u voldoen aan de voorwaarden van de Erkenningsregeling. Hiermee waarborgen we de zorg voor kwaliteit, arbo, veiligheid en milieu. De Erkenningsregeling helpt uw organisatie verder te professionaliseren in het verbeteren van processen en het voeren van een transparante en betrouwbare textieladministratie.
Welke vergoedingen zijn er?
Als erkend dienstverlener kunt u in aanmerking komen voor:
  • Garantievergoedingen voor het opschonen van textiel (na inzameling of inname) en sortering.
  • Transitievergoedingen als stimulans voor vezel-tot-vezelrecycling of de sortering voor vezel-tot-vezelrecycling, op basis van pilots.
Met het oog op de huidige marktomstandigheden kunnen onze vergoedingen bijdragen aan een grotere financiële stabiliteit van uw operatie. We stimuleren innovaties die uw businessmodel verbeteren en bijdragen aan de circulaire textielketen. Wij werken uitsluitend met erkende dienstverleners en sluiten overeenkomsten af voor het deel waarvoor we namens onze deelnemende producenten en importeurs verantwoordelijk zijn.
Wie heeft recht op een garantievergoeding?
U komt in 2025 na afloop van ieder kwartaal in aanmerking voor een garantievergoeding als u:
  • De Dienstverleningsovereenkomst Uitvoering Textielbeheer 2025 heeft ondertekend met Stichting UPV Textiel als (voorlopig) erkend dienstverlener;
  • In Nederland afgedankt textiel binnen de productscope van het Besluit UPV Textiel opschoont of sorteert en deze werkzaamheden in Nederland uitvoert;
  • Bent aangesloten op het monitoringsysteem Retex;
  • De vereiste monitoringsgegevens indient.
Wie heeft recht op een transitievergoeding?
Er zijn twee transitievergoedingen als prikkel om vezel-tot-vezel recycling of de sortering voor de vezel-tot-vezel recycling te op basis van pilots te stimuleren. Bij ieder pilotproject is een afnamegarantie nodig van de producent van het product (in binnen- of buitenland) waarin de vezels zijn verwerkt. Uw pilot komt voor één van deze transitievergoedingen in aanmerking als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • Het betreft in Nederland afgedankt textiel, waarop een garantievergoeding van toepassing is voor de stappen opschonen en sorteren;
  • Het textiel is in Nederland door erkende dienstverlener gewogen en specifiek gesorteerd post-consumer textiel, met daarop een garantievergoeding, gericht op een zo hoog mogelijke kwaliteit om vezels in een toepassingsketen te behouden;
  • Verantwoording van het proces (Chain of Custody) tot de productie en verkoop van het tussenproduct, ten minste garen, volledig gedocumenteerd, zo nodig/mogelijk met circulair label;
  • CSR-condities op niveau OESO Richtlijnen, gecontroleerd/geborgd;
  • Kosten transparantie t.o.v. huidige werkwijze en impactanalyse: wat kost de circulaire aanpak en wat levert het op (qua circulair textiel en mogelijk als opstap naar de doelen van het Besluit UPV Textiel).
Rekenhulp vergoeding

Wilt u berekenen welke garantievergoedingen en welk bedrag mogelijk voor u gelden? Maak gebruik van onderstaande rekenhulp, die is gemaakt in samenwerking met de ketenpartijen. Met deze rekenhulp kunt u een realistische inschatting maken van mogelijke vergoedingen.

Download de rekenhulp

Waarom een dienstverleningsovereenkomst ondertekenen?

Als (voorlopig) erkend dienstverlener:

  • ontvangt u in 2025 een garantievergoeding voor de opschoning en een garantievergoeding voor de sortering van textiel, gericht op de continuïteit van de textielbeheerstructuur. Deze vergoedingen zijn afgestemd met de koepelpartners en compenseren voor 2025 een belangrijk deel van de geraamde tekorten op uw activiteiten;
  • ontvangt u in 2025 direct na (voorlopige) erkenning en ondertekening van de Dienstverleningsovereenkomst Uitvoering Textielbeheer 2025 een voorschot ter hoogte van 10% van de jaarvergoeding;
  • kunt u in aanmerking komen voor één van de twee transitievergoedingen. Een transitievergoeding voor vezel-tot-vezelrecycling, bedoeld voor opschaalbare pilots waar Nederlands textiel vezel-tot-vezel wordt gerecycled en toegepast wordt in nieuwe kleding of huishoudtextiel. Of een transitievergoeding vezel-tot-vezelsortering voor opschaalbare pilots, die aantoonbaar bijdragen aan sorteren voor vezel-tot-vezelrecycling. Deze is aanvullend op de garantievergoeding sorteren, echter niet in combinatie met de transitievergoeding vezel-tot-vezelrecycling.

Wij vragen onze erkende dienstverleners mee te doen aan een periodiek onafhankelijk kostprijsonderzoek. Zo kunnen we de komende jaren een vergoedingenmodel ontwikkelen, dat zich zo goed mogelijk aanpast aan de marktsituatie. Hierdoor kunnen we in de toekomst eventuele tekortkomingen in de keten (deels) compenseren en de juiste prikkels ontwikkelen om de gestelde doelstellingen te behalen. Dit biedt u de zekerheid van een duurzame samenwerking, zowel nu als in de komende jaren.

Voorlopige erkenning
De VHT, NVRD en BKN hebben in 2024 samen in de ‘Regiecommissie Financiële Uitvoeringsafspraken’ initiatief genomen voor de ontwikkeling van het model Dienstverleningsovereenkomst Uitvoering Textielbeheer 2025. Deze partijen hebben ook de Erkenningsregeling ontwikkeld in de Expertgroep Erkenningsregeling. Bent u lid van de VHT, NVRD of BKN en heeft u een VHT-certificaat, BKN-keurmerk of een gelijkwaardige combinatie van certificeringen en registraties op het gebied van kwaliteit, arbo, veiligheid, milieu en transport? Dan kan de Stichting u als dienstverlener voorlopig erkennen. Met een voorlopige erkenning ontvangt u de garantievergoeding over het eerste kwartaal 2025 al in mei 2025, ook als u nog niet definitief erkend bent. Zodra wij alle benodigde gegevens van u hebben ontvangen, beoordelen we binnen drie maanden of u definitief in aanmerking komt voor een vergoeding, vooruitlopend op of tijdens de erkenningsaudit. Wij helpen u graag verder om de erkenningsregeling te doorlopen.

Ik wil mijn bedrijf registreren, wat moet ik doen?

  1. U registreert uw bedrijf via het registratieformulier op de website.
  2. Wij nemen contact met u op en u ontvangt een e-mail met een checklist. Hierin vragen wij u gegevens aan te leveren voor een intakegesprek.
  3. Op basis van het intakegesprek en de gegevens die wij van u hebben ontvangen, beoordelen wij of u voldoet aan de voorwaarden van de Dienstverleningsovereenkomst Uitvoering Textielbeheer 2025. Zo ja, dan maken wij deze voor u in orde.
  4. Daarna ontvangt u de Dienstverleningsovereenkomst Uitvoering Textielbeheer 2025 voor digitale ondertekening. Lees in Model Dienstverleningsovereenkomst Uitvoering Textielbeheer 2025 meer over de afspraken en voorwaarden voor deelname.

Gemeenten

Als gemeente heeft u een belangrijke rol in het behalen van de UPV-doelen. Immers, u bepaalt welke dienstverlener het gescheiden, afgedankte textiel in uw gemeente inzamelt. We willen u vragen om te werken met de erkende dienstverleners die bij de Stichting zijn aangesloten. Zij geven jaarlijks bij ons op hoeveel textiel is ingezameld, opgeschoond, gesorteerd en waar het gesorteerde textiel naartoe gaat. Via een dashboard heeft u jaarlijks inzicht in de hoeveelheid textiel die deze dienstverleners in uw gemeente hebben ingezameld en wat er mee gebeurt in de keten. Om toegang tot het dashboard te krijgen, kunt u vanaf april een account bij ons aanvragen.

Voert uw gemeente uitvoerende taken uit? Stelt u bijvoorbeeld containers in de openbare ruimte ter beschikking of u organiseert de feitelijke inzameling? Deze activiteiten maken onderdeel uit van de garantievergoeding voor opschonen. Als uw dienstverlener deze van ons ontvangt, kunt u bespreken of uw kosten gecompenseerd kunnen worden.

Wat kunt u als gemeente doen?

We vragen u de krachten te bundelen om de UPV-doelstellingen te realiseren. Bespreek met uw dienstverlener de mogelijkheid om erkend dienstverlener te worden bij de Stichting. Ga in gesprek over een eventuele compensatie van de uitvoeringskosten wanneer u uitvoerende taken uitvoert. Vanaf april 2025 kunt u in het kader van de monitoring en rapportage gebruikmaken van een dashboard per gemeente in ons monitoringsysteem. Wilt u hiervan gebruikmaken? Laat het ons weten.
nl_NL
Scroll naar boven