Direct naar inhoud

Start landelijke campagne voor textielinzameling ‘Niet dumpen, wel droppen’

Op de afbeelding staat het karakter Texxie, dit figuur is opgebouwd van verschillende soorten textiel. Texxie houdt een zak met kleding vast en staat voor de textielcontainer om deze zak op de juiste manier in te leveren, Linksboven in de hoek staat de tekst Drop je gebruikte textiel in de textielbak. Linksonder staat de tekst: niet dumpen, wel droppen. In een zak in de textielbak.

De landelijke publiekscampagne ‘Niet dumpen, wél droppen’ is gestart. Met deze meerjarige campagne willen we als stichting, namens meer dan 1100 producenten en importeurs,
inwoners van Nederland aanzetten tot een meer circulaire textielketen. Jaarlijks belandt meer dan de helft van het afgedankte textiel in het restafval. Hierdoor gaan waardevolle materialen verloren voor hergebruik en recycling. Dat is zonde! De campagne Niet dumpen, wel droppen maakt textiel inleveren makkelijk, duidelijk en positief.

Texxie: de gids naar beter textielgedrag
Om de gedragsverandering op gang te brengen, introduceert de campagne het karakter Texxie: een herkenbaar en sympathiek campagnekarakter dat consumenten op een luchtige en activerende manier meeneemt in de wereld van textiel. Texxie laat zien dat álle textiel, ook kapot of versleten, waardevol is en een tweede leven verdient. De boodschap is simpel: breng al je textiel, ook als het kapot of versleten is, in een gesloten zak naar een textielbak, (kringloop)winkel of ander inleverpunt. Zo krijgt textiel een tweede leven, als kledingstuk of als grondstof voor iets nieuws.  

Word ook supporter van circulair textiel 
We nodigen retailers, kringloopwinkels, gemeenten, textielinzamelaars, sorteerders, recyclers en andere belanghebbenden uit om de campagne te ondersteunen. Zo laten we zien dat we gezamenlijk de beweging maken naar een circulaire textielketen. Via www.dropjetextiel.nl kun je direct aan de slag met een handige toolkit vol campagnemiddelen.

Gefaseerde aanpak
De meerjarige campagne loopt gefaseerd tot eind 2028. In de eerste fase (vanaf november 2025 tot en met 2026) ligt de focus op bewustwording van gescheiden afdanken bij consumenten. Vanaf maart 2026 volgt een landelijke opschaling met brede media-inzet en PR-acties. In de periode na 2026 wordt gewerkt aan structurele gedragsverandering en verankering van textielinzameling als nieuwe norm.

UPV Textiel
De campagne is onderdeel van de wettelijke Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel. Deze verplicht producenten en importeurs om vanaf 2025 minimaal 50% van het op de markt gebrachte textiel in te zamelen voor hergebruik en recycling, oplopend tot 75% in 2030. Consumenten spelen een belangrijke rol in het behalen van deze UPV-doelstellingen. Door textiel op de juiste manier in te leveren, kan er meer textiel worden hergebruikt of gerecycled.

Meer informatie
Bezoek www.dropjetextiel.nl voor meer informatie en contactmogelijkheden.

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen

  • Europees Parlement stemt in met nieuwe textielregels

    Het Europees Parlement heeft nieuwe maatregelen aangenomen om de hoeveelheid textielafval in de EU te verminderen. Deze afspraken zijn onderdeel van de herziening van de Kaderrichtlijn afvalstoffen. Producenten die textiel op de Europese markt brengen, moeten voortaan de kosten dragen voor de inzameling, sortering en recycling van hun producten.
  • Succesvol rondetafelevenement tijdens Circular Textile Days 2025

    Op 10 en 11 september waren wij aanwezig op de Circular Textile Days. Tijdens ons matchmaking evenement en in onze stand ontmoetten we vele deelnemers, dienstverleners en innovatiepartners. De rondetafelgesprekken boden alle ruimte om dieper in te gaan op de circulaire uitdaging en ideeën uit te wisselen. Samen verkenden…
  • Innovatiesessies voor ondernemers

    In juni en juli organiseerden we twee succesvolle online ‘Innovatie Meet & Greet’ sessies. Met concrete voorbeelden van vezel-tot-vezelrecycling en POCR (post consumer recycled) content in de praktijk inspireerden we ondernemers met praktische oplossingen en brachten we hen direct in contact met vernieuwers in de keten. Frontrunners krijgen een…